Plantehold-arbejde med planter i pædagogisk praksis
At arbejde med planter i pædagogisk praksis kan anvendes til mange forskellige målgrupper, da sværhedsgrad kan varieres. Lige fra vuggestuebørn, børnehavebørn, skolebørn og indenfor specialområdet
Smittemodel (didaktisk model) for plantehold
Sammenhæng: Min målgruppe er storebørnsgruppe i en daginstitution, dvs børnene er i alderen 4-5 år. Aktiviteten er udarbejdet udfra De styrkede pædagogiske læreplaner (Emu, 2018) med punkterne alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop og sanser, natur og udeliv og fællesskab
Mål: Mit mål er, at målgruppen får en forståelse af, hvordan planters cyklus fungerer. Men også at få en forståelse af, hvor planter kommer fra. Med de rette vækstbetingelser kan vi få mange planter til at gro, både fra frø i naturen, men også fra vores spisekammer i eget hjem. Her er der en mulighed for at børnene med forældres hjælp kan medbringe frø fra eget køleskab for at der skabes sammenhæng mellem hjem og daginstitution.
Pædagogens rolle at gå foran, bagved og ved siden af (Edlev, 2015, s. 68). Motivator og inspirator. Guide. Lytte til børnenes perspektiv. Fokus på børnenes medbestemmelse for at de kan føle ejerskab. Alle børnene skal have en rolle.
Inklusion/innovation: Aktiviteten skal laves på et tidspunkt, hvor der er mest personale for at de børn der har brug for ekstra støtte, har mulighed for at få det, Set i et inkluderende perspektiv. Give børnene medbestemmelse for at de føler ejerskab over aktiviteten. Måske illustrere forløbet med billeder for at få alle børn med.
Tiltag:
Kategori 1: Indsamle frø fra vilde planter
Meget begrænset af frø i naturen pt. Jeg fandt dog enkelte i min have, men jeg er dog i tvivl om jeg har udtaget dem for tidligt. Om de skal modnes mere, men jeg tog chancen. Jeg lod frøene tørre i ca 1 uge.
Kategori 2: Indsamle frø fra køleskabet
Kategori 3: Frø poser
Tegn: Hvilke tegn kommer børnene med? Fanger det deres interesse? Er de nysgerrige? Hvilke udbrud kommer de med? Opdagelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen (ibid, s. 62)?
Evaluering: Hvordan tolker vi det oplevede? Få en dialog med børnene hvad der var godt eller skidt for at få deres perspektiv i henhold til De styrkede læreplaner.
Plantedagbog:
28 maj:
Kategori 2
Jeg vælger 4 kerner/frø fra køleskabet som jeg lægger til tørre. Tomatfrø, squashkerner, peberfrugtkerner og æblekerner
31 maj:
Kernerne sås i pottemuld
Galiamelonkerner tørres
Kategori 3:
Mamelukærmefrø, solsikkefrø og frø fra vilde blomster (købte frø og sået i haven, sat i potte ved efterfølgende spiring)
Kategori 1:
Det var desværre ikke muligt at finde planter med frø endnu ude i min biotop. Men jeg har i stedet været på jagt i min have, hvor jeg fandt nogle afblomstrede blomster
5 juni:
En lille tomatplante er begyndt at kigge frem gennem pottemulden. Det er ikke muligt at se tomatplantens karakteristiske savtakkede (hvad skal jeg lige kalde dem?!) blade endnu, men de helt enkle kimblade, aflange og uden takker (helt enkle og glatte i kanten) er at se.
6 juni:
Mamelukærmers kimplante kommer nu frem. I forhold til tomatplantens aflange kimblade er disse mere runde. Mulighed for at målgruppe kan lære om former.
Peberfrugt frø er ved at spire. Det er svært at se på dette billede, men ca kl 9 er kimplante ved at komme frem. Peberfrugtfrø er længere tid om at spire, end de andre planter.
Smittemodel (didaktisk model) for plantehold
Sammenhæng: Min målgruppe er storebørnsgruppe i en daginstitution, dvs børnene er i alderen 4-5 år. Aktiviteten er udarbejdet udfra De styrkede pædagogiske læreplaner (Emu, 2018) med punkterne alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop og sanser, natur og udeliv og fællesskab
Mål: Mit mål er, at målgruppen får en forståelse af, hvordan planters cyklus fungerer. Men også at få en forståelse af, hvor planter kommer fra. Med de rette vækstbetingelser kan vi få mange planter til at gro, både fra frø i naturen, men også fra vores spisekammer i eget hjem. Her er der en mulighed for at børnene med forældres hjælp kan medbringe frø fra eget køleskab for at der skabes sammenhæng mellem hjem og daginstitution.
Pædagogens rolle at gå foran, bagved og ved siden af (Edlev, 2015, s. 68). Motivator og inspirator. Guide. Lytte til børnenes perspektiv. Fokus på børnenes medbestemmelse for at de kan føle ejerskab. Alle børnene skal have en rolle.
Inklusion/innovation: Aktiviteten skal laves på et tidspunkt, hvor der er mest personale for at de børn der har brug for ekstra støtte, har mulighed for at få det, Set i et inkluderende perspektiv. Give børnene medbestemmelse for at de føler ejerskab over aktiviteten. Måske illustrere forløbet med billeder for at få alle børn med.
Tiltag:
Kategori 1: Indsamle frø fra vilde planter
Meget begrænset af frø i naturen pt. Jeg fandt dog enkelte i min have, men jeg er dog i tvivl om jeg har udtaget dem for tidligt. Om de skal modnes mere, men jeg tog chancen. Jeg lod frøene tørre i ca 1 uge.
Frø fra vild blomst fra haven |
Frø fra blomsterbed |
Kategori 2: Indsamle frø fra køleskabet
- Peberfrugt
- Æblekerner
- Galiamelon
- Tomatkerner
- Squashfrø
Jeg lod frø/kerner tørre 5-6 dage, og plantede dem derefter i plantejord. Vandes jævnligt
Kategori 3: Frø poser
- Mamelukærmer
- Solsikker
- ærteblomster
- Blomsterkarse
- Vilde blomsterfrø (købte)
Tegn: Hvilke tegn kommer børnene med? Fanger det deres interesse? Er de nysgerrige? Hvilke udbrud kommer de med? Opdagelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen (ibid, s. 62)?
Evaluering: Hvordan tolker vi det oplevede? Få en dialog med børnene hvad der var godt eller skidt for at få deres perspektiv i henhold til De styrkede læreplaner.
Plantedagbog:
28 maj:
Kategori 2
Jeg vælger 4 kerner/frø fra køleskabet som jeg lægger til tørre. Tomatfrø, squashkerner, peberfrugtkerner og æblekerner
31 maj:
Kernerne sås i pottemuld
Kategori 3:
Kigge på de forskellige frøs form, farve, overflade og størrelse (mangler).....
Det var desværre ikke muligt at finde planter med frø endnu ude i min biotop. Men jeg har i stedet været på jagt i min have, hvor jeg fandt nogle afblomstrede blomster
5 juni:
En lille tomatplante er begyndt at kigge frem gennem pottemulden. Det er ikke muligt at se tomatplantens karakteristiske savtakkede (hvad skal jeg lige kalde dem?!) blade endnu, men de helt enkle kimblade, aflange og uden takker (helt enkle og glatte i kanten) er at se.
6 juni:
10 juni:
Hvor er det et spændende forløb du har sat i gang :)
SvarSletMange tak :-D
Slet