Afslutning på miniprojekt sommerfugle i hækken

I slutningen af juni/start juli startede jeg et miniprojekt, der gik ud på at observere hvilke arter og antal sommerfugle der fandtes i min blomstrende ligusterhæk. Dette projekt kan anvendes som inspiration til et lignende projekt i en daginstition for at gøre børn opmærksomme på sommerfuglearters forskelligheder. Med denne målgruppe har det ikke den største betydning for mig, at børnene lærer om arternes navne, men derimod at være opmærksomme på størrelse, farver og mønstre, og på den måde lære at iagttage de forskellige arters forskelligheder. Desuden har jeg også fokus på, at børnene har fokus på matematisk opmærksomhed (Andersen & Lindhardt, 2015, s. 75). Allerede i en tidlig alder har børn en forståelse for antal

Mine observationer:

Jeg ser hurtigt, at vejret har betydning for antal af sommerfugle i hækken. Derfor har jeg nedskrevet vejrsituatinen for de enkelte dage. jeg har forsøgt at tælle antal sommerfugl arter på samme tidspunkt dagligt for at kunne sammenligne, men også tidspunkt på døgnet.

D. 29/6
Vejr: Solrigt og varmt

Tid:
Kl 11     
Nældens takvinge: 7
Tidselssommerfugl: 6



Kl 20.30
Antal: 0

D. 30/6
Vejr: Solrigt, varmt og meget blæsende

Tid:
Kl 11.30
Nældens takvinge: 3
Tidselssommerfugl: 4
Kålsommerfugl: 1

Admiral: 1 (blev iagttaget omkring nederste af hækken, men opsugede ikke nektar fra ligusterhækken). Måske den lever af andre typer blomster?

Kl 15.00
Nældens takvinge: 1
Tidselssommerfugl: 1

Kl 20.30: 
0

D. 1 juli
Vejr: Overskyet og blæsende

Tid:
kl 11.00
0

kl 15.00
0

kl 20.30
0

D. 2 juli
Vejr: overskyet og blæsende

Tid:
kl 11.00
0

kl 15.00

0

Kl 20.30

0

Konklusion:

Målgruppen og jeg lærte at genkende forskellige sommerfuglearter via farver og mønstre. Antallet af sommerfugle var meget afhængig af mængden af sol, men også vindforhold. Hvis vinden var for kraftig, var antallet af sommerfugle dalende. 
Desuden var sommerfugle antal størst om formiddagen. Dvs både vejr og tidspunkt af døgnet har betydning for sommerfugles aktivitet.
Jeg har fundet oplysninger om, at sommerfugle er koldblodede og kan dermed ikke flyve, hvis deres kropstemperatur er under 30 grader (https://www.123fakta.com/da/fakta-om-sommerfugle). Det giver god mening, at jeg kun så sommerfugle på de varme dage og på de varme tidspunkter på døgnet.
Dette lille projekt har øget min interesse og opmærksomhed omkring sommerfugle.

Kommentarer

  1. Rigtig god ide, lige til at overføre på det pædagogiske arbejde

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold, Mariehøner afslutning

Plantehold-arbejde med planter i pædagogisk praksis

Naturmuseumsopgave, Randers Regnskov. Sommerfugle og æstetik