Plantehold-arbejde med planter i pædagogisk praksis

At arbejde med planter i pædagogisk praksis kan anvendes til mange forskellige målgrupper, da sværhedsgrad kan varieres. Lige fra vuggestuebørn, børnehavebørn, skolebørn og indenfor specialområdet

Smittemodel (didaktisk model) for plantehold

Sammenhæng: Min målgruppe er storebørnsgruppe i en daginstitution, dvs børnene er i alderen 4-5 år. Aktiviteten er udarbejdet udfra De styrkede pædagogiske læreplaner (Emu, 2018) med punkterne alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop og sanser, natur og udeliv og fællesskab

Mål: Mit mål er, at målgruppen får en forståelse af, hvordan planters cyklus fungerer. Men også at få en forståelse af, hvor planter kommer fra. Med de rette vækstbetingelser kan vi få mange planter til at gro, både fra frø i naturen, men også fra vores spisekammer i eget hjem. Her er der en mulighed for at børnene med forældres hjælp kan medbringe frø fra eget køleskab for at der skabes sammenhæng mellem hjem og daginstitution.
Pædagogens rolle at gå foran, bagved og ved siden af (Edlev, 2015, s. 68). Motivator og inspirator. Guide. Lytte til børnenes perspektiv. Fokus på børnenes medbestemmelse for at de kan føle ejerskab. Alle børnene skal have en rolle.

Inklusion/innovation: Aktiviteten skal laves på et tidspunkt, hvor der er mest personale for at de børn der har brug for ekstra støtte, har mulighed for at få det, Set i et inkluderende perspektiv. Give børnene medbestemmelse for at de føler ejerskab over aktiviteten. Måske illustrere forløbet med billeder for at få alle børn med.

Tiltag: 

Kategori 1: Indsamle frø fra vilde planter
Meget begrænset af frø i naturen pt. Jeg fandt dog enkelte i min have, men jeg er dog i tvivl om jeg har udtaget dem for tidligt. Om de skal modnes mere, men jeg tog chancen. Jeg lod frøene tørre i ca 1 uge.
Frø fra vild blomst fra haven
Frø fra blomsterbed




Kategori 2: Indsamle frø fra køleskabet

Frø fra æbler, peberfrugt, tomater og squash 

Frø fra Galia melon
  • Peberfrugt
  • Æblekerner
  • Galiamelon
  • Tomatkerner
  • Squashfrø
Jeg lod frø/kerner tørre 5-6 dage, og plantede dem derefter i plantejord. Vandes jævnligt


Kategori 3:  Frø poser

  • Mamelukærmer
  • Solsikker
  • ærteblomster
  • Blomsterkarse
  • Vilde blomsterfrø (købte)
Plantes i plantejord og vandes jævnligt

Tegn: Hvilke tegn kommer børnene med? Fanger det deres interesse? Er de nysgerrige? Hvilke udbrud kommer de med? Opdagelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen (ibid, s. 62)?

Evaluering: Hvordan tolker vi det oplevede? Få en dialog med børnene hvad der var godt eller skidt for at få deres perspektiv i henhold til De styrkede læreplaner.

Plantedagbog:

28 maj:
Kategori 2
Jeg vælger 4 kerner/frø fra køleskabet som jeg lægger til tørre. Tomatfrø, squashkerner, peberfrugtkerner og æblekerner


31 maj:
Kernerne sås i pottemuld


Galiamelonkerner tørres


Kategori 3:
Ærteblomsterfrø lægges 1 døgn i vand for at fremme spiring. Dagen efter sås de i pottemuld.
Blomsterkarsefrø lægges 1 døgn i vand for at fremme spiring. Dagen efter sås de i pottemuld.



Mamelukærmefrø, solsikkefrø og frø fra vilde blomster (købte frø og sået i haven, sat i potte ved efterfølgende spiring)

Kigge på de forskellige frøs form, farve, overflade og størrelse (mangler).....

Kategori 1:
Det var desværre ikke muligt at finde planter med frø endnu ude i min biotop. Men jeg har i stedet været på jagt i min have, hvor jeg fandt nogle afblomstrede blomster
Dækfrø (Ejbye-Ernst og Stokholm, 2018, s. 91) fra vild plante fra haven. Lagt til tørre

Frø fra planter i min have. Disse frø tilhører også kategorien dækfrø. Lagt til tørre.

De plantede frø skal også vandes, så er det jo skønt at få hjælp af min lille hjælper. :-) 

Her har jeg plantet de tørrede Galia melon frø.


5 juni:

En lille tomatplante er begyndt at kigge frem gennem pottemulden. Det er ikke muligt at se tomatplantens karakteristiske savtakkede (hvad skal jeg lige kalde dem?!) blade endnu, men de helt enkle kimblade, aflange og uden takker (helt enkle og glatte i kanten) er at se.

Kimplante tomat.

6 juni:
Frø fra vilde blomsterblanding


10 juni:
Et solsikkefrø spirer nu frem.
Mamelukærmers kimplante kommer nu frem. I forhold til tomatplantens aflange kimblade er disse mere runde. Mulighed for at målgruppe kan lære om former. 



Peberfrugt frø er ved at spire. Det er svært at se på dette billede, men ca kl 9 er kimplante ved at komme frem. Peberfrugtfrø er længere tid om at spire, end de andre planter. 
Min lille hjælper har valgt at plante mamelukærmefrø i hendes potte. :-)
Blomsterkarse kimplante er ved at komme frem.










Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

K-4-3, æbletema

Plante opg, status på planter

Status på plantehold d. 24 juni, og endnu en omplantning