Biotop opgave B-2, tiltrækkes insekter af forskellige madvarer?
Kan forskellige madvarer lokke insekter?
Sammenhæng:
Jeg er blevet inspireret af et blogindlæg af Ida og Ib om at lokke forskellige insekter frem vha af forskellige madprodukter.
Min målgruppe er en gruppe børnehavebørn, der skal finde madvarer fra køleskab og køkkenskab. Her kan de frit vælge produkterne for at de føler medbestemmelse over aktiviteten. Børneperspektiv er også en del af dagtilbudsloven, men også FN's Børnekonvention (børnerådet.dk)Produkterne sættes forskellige steder, som børnene ønsker ude på biotopen. Vi kan her have en dialog om, hvorfor de har valgt dette sted. Aktiviteten er udarbejdet udfra De styrkede læreplaner ud fra Dagtilbudsloven (Emu.dk), bla punkterne alsidig personlig udvikling, kommunikation og sprog, Natur, udeliv og science, og social udvikling.
Efter et døgn tilses madprodukterne.
Efter et døgn tilses madprodukterne.
Mål:
Mit mål med aktiviteten er at understøtte børnenes refleksioner over, om forskellige madvarer kan lokke insekter frem. Har børnene en forforståelse omkring insekters spise med tidligere erfaringer lagret i deres skemaer ((Hammerlin & Larsen, 2012, s. 91))?
Tiltag
Målgruppen er med til at finde madvarer fra køleskab og køkkenskabe, og derefter pakke det. Vi kører ud på biotopen, hvor vi lægger de forskellige produkter på tallerkner.
I mit forsøg vælger jeg sammen med min lille hjælper 5 madvarer
Tegn
Hvilke tegn viser målgruppen? Er de i flow? Kommer de i opdagelsesfasen, undersøgelsesfasen og refleksionsfasen (Edlev, 2015, s. 62) Er børnene nysgerrige og viser de interesse?
Evaluering
Hvordan gik det? Var målgruppen lydhøre? Gav det mening for dem? Kunne jeg inspirere dem til at reflektere, skabe hypoteser? Havde de andre idéer?D. 19 juni startede jeg mit projekt
Jeg gjorde klar hjemmefra, og med gode idéer fra min lille hjælper pakkede jeg 5 forskellige madvarer. Valget blev:
Sukker, vindruer, rosiner, kartoffel og havartiost. Her er blandt andet præsenteret forskellige sukkerarter. For at have noget andet med end forskellige sukkerarter, tog jeg et stykke havartiost, da den indeholder meget fedt.
Jeg kunne have valgt at lave en sukkeropløsning af sukkeret, men valgte at beholde den opløste form, da med det ustabile vejr vi har pt, vil det nok alligevel blive tilblandet med regnvand. Jeg tænker også, at det måske give mere mening for målgruppen, at det er i den rene form. Hvis det bliver tilblandet med regnvand og dermed opløses, kan de selv iagttage forvandlingen.
D. 20 juni var jeg ude på biotopen for at se til lokkemaden
Vejrmæssigt er vi inde i en periode, hvor der er skybrudslignende byger i perioder. Det kan derfor ikke undgåes, at der kommer vand i madprodukterne.
Rosiner
Indhold fra tallerknen lagde jeg ud på bakken for at nærstudere de fundne dyr. Nogle hoppende små kuglerunde dyr var at finde. De var svære at nærstudere med lup, da de hoppede omkring.
Vindruer
Sukker
Havartiost
Evaluering
Det var egentlig ikke fordi, at der var stor variation i fangsten med de forskellige madvarer. Jeg synes, at det repræsenterede et meget ensartet billede. Dog var der bænkebidere i alle kulhydratholdige madvarer. De kulhydratholdige madvarer er af forskellige typer kulhydrater, feks stivelse, frugtsukker og saccharose (alm køkkensukker). De hoppende kugler var ikke så kræsne, og var at finde i alle 5 produkter. Selvom min fangst af hvirvelløse dyr ikke var så forskellig, fangede jeg en art, som jeg ikke tidligere har set ude på min biotop. Nemlig den lille hoppende kugle. De var ret sjove at iagttage :-D og meget vanskelige at styre. Da jeg kom hjem, prøvede jeg at finde ud af, hvad det kunne være for et hvirvelløst dyr. umiddelbart ligner det en lille bille, da det ser ud som om at den har 6 ben og små vinger i henhold til bentællernøglen (Bendix, uå). Men at den hopper? Hrm, det kan jeg altså ikke lige blive klog på... Nogen der har et godt bud?
Litteraturliste
Bendix, M Lokaliseret d. 21 juni på: https://www.skoven-i-skolen.dk/content/7-måder-fange-små-dyr
Børnerådet.dk Lokaliseret d. 21 juni på : https://www.boerneraadet.dk/media/87197/BRD_FN_Boernekonventionen.pdf
Hammerlin, Y & Larsen E. (2004). Psykologi. I: Menneskesyn i teorier om mennesket. (82-102) Forlaget Klim.
Edlev, Lasse Thomas (2015). I Natur og miljø i pædagogisk arbejde. (s. 12-107). Munksgaard.
Sikke et spændende projekt :-) godt tænkt!
SvarSletMange tak :-)
SletHejsa - spændende forløb. Måske skulle du overvej fælder med låg ;-) Små hoppende dyr i jord er ofte springhaler, men vi kigger på det samme ligner de små runde dyr mere små biller...? Men jeg har ikke et kvalificeret bud på hvilken art.
SvarSletFint med inddragelse af børneperspektivet.
Måske kunne det være en barkloppe - prøv at se beskrivelsen: "2-3,5mm. En kuglespringhale. Med rund og brun, blankt skinnende krop" (Kilde: Små dyr i skoven; Olesen, Lars-Henrik m.fl.; 2003 Gad & Natur side 174). Den er alm. i løvskov. Springhaler har en springgaffel under bagkroppen som fungerer som en fjerder...
SvarSlet