K-4-3, æbletema

Mette Blomsterbergs æblechips og æbletema

Det er ingen hemmelighed, at jeg synes at Mette Blomsterbergs opskrifter er utrolig hyggelige, derfor fandt jeg følgende opskrift på æblechips. Inspireret af weekendens indkald har jeg valgt at købe lidt ingefær i sukkervandet, som æbleskiverne skal trække i. :-)

Opskrift:
https://www.femina.dk/soendag/mad/desserter/mette-blomsterbergs-opskrift-paa-aeblechips-med-kanel

Min målgruppe er de store børnehavebørn i en daginstitution, og her bygger aktiviteten videre på det børnene ved. Børnene skal ud og samle æbler fra æbletræerne på legepladsen, for at give dem kendskab til deres nærmiljø. Læring fungerer som sociale konstruktioner (Ejbye-Ernst & Stokholm), hvor pædagog giver børnene viden og det resulterer i at barnet har pædagogens viden. Undervisning er derfor kommunikation hvor læring er hensigten. Børnene kan lære om æblernes økosystem, men også hvad der kendetegner et æble. Lære at studere et æble med nye øjne, og prøve at tegne det vi ser. Med flere æblearter, hvordan kan man se forskel på form, farve og evt størrelse og evt få en matematisk forståelse ved at klassificere (Andersen, 2015, s. 72). Desuden giver det også børnene omkring årstidens skiften, som nævnes i EVA-rapporten Natur og naturfænomener i dagtilbud (EVA, 2015, s. 20)

Æblechips

Jeg anvender Mette Blomsterbergs opskrift på æblechips, dog med mit eget strejf af ingefær. Jeg har laver kun en halv portion. Børnene lærer om at måle og veje ved at bruge målebæger og vægt. Får øvelse i at anvende et vægt og kigge efter tal. Børnene vil arbejde på skift 2 og 2 (Elfström, 2012, 37) for at få en øvelse i at kunne samarbejde.



100 g sukker

2 dl vand

Vaniljepulver og vandet hældes i

Citronsaft

Ingefær

Ingefær grovhakkes

Ingefær blandes i

Sukkermassen koges op til sukker er smeltet (her kan større børn lære om opløsning af sukker i væske)

Æbler skærer i tynde skiver (kartoffelskræller kan anvendes, for et lette arbejdet for målgruppen). Det kan være en udfordring at korrigere øjen og fingermotorik til at skære tynde skiver. Pædagog skal stå klar til at hjælpe.

Den kogende sukkermasse tages af varmen, og æbler kommes i. 

Når væsken er afkølet, lægges æbleskiverne på en bageplade, og bages i 8 timer ved 60 grader.
Efter afkøling :-)

Skønne børnehænder


Selvfølgelig skulle vi prøvesmage Blomsterbergs lækre chips efter afkøling. WAUUUU, hvor var de lækre og utrolig sprøde!!! Det er ikke sidste gang, jeg skal lave dem! De kan virkelig anbefales. Dog kunne jeg ikke smage ingefær, næste gang må der mere i :-)


For at skabe bedre sammenhæng mellem daginstitutionen og hjem, får børnene en lille portion æblechips med hjem. Men også for at åbne for samtale mellem det enkelte barn og dets forældre.

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold, Mariehøner afslutning

Plantehold-arbejde med planter i pædagogisk praksis

Naturmuseumsopgave, Randers Regnskov. Sommerfugle og æstetik