K-4-2-hindbærmarmelade

Hindbærmarmelade

Som et led i at skabe naturfagligdannelse for en målgruppe ønsker jeg at give målgruppen en større sammenhæng for, hvor ingredienser til marmelade kommer fra. Hindbær forefindes ude i naturen og ikke kun i supermarkedets fryser eller frugthylden. Aktiviteten tager udgangspunkt i, at de fleste større børnehavebørn kender hindbær, og dermed tager jeg udgangspunkt i noget de ved fra deres hverdag (Ejbye-Ernst &Stokholm, 2018, s. 196). Der er også mulighed for at arbejde med hindbærrets økosystem fra frø-plante-bær-frø osv. Men der er også mulighed for formering ved at tage stiklinger fra hindbærbusken. Bestøvelse er også en mulighed at arbejde med, (ibid, s. 88) at ingen bestøvelse, ingen hindbær.
Målgruppen er med ud for at plukke hindbær for at give dem medansvar.

Marmelade

Jeg har brugt opskriften i nedenstående link

Ingredienser hældes sammen i en gryde

Røres sammen under opvarmning. Småkoger i 10 min, og tages derefter af varmen

Geleringsmiddel og sukker blandes sammen. Må ikke hældes i den kogende masse, men skal være taget af varmen.

Den meget varme marmelade hældes i glas, der forinden er skyllet med atamon og skoldet med varmt vand for at forhindre vækst af mikroorganismer

Velbekomme

Her er målgruppen med til at fremstille marmelade, og får viden om dette. Børnene får et glas med hjem for at skabe sammenhæng mellem institutionen og hjem.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold, Mariehøner afslutning

Plantehold-arbejde med planter i pædagogisk praksis

Naturmuseumsopgave, Randers Regnskov. Sommerfugle og æstetik