Planteholdsopgave, status

Status på mit plantehold


Radiseplante
Her hviler min radiseplante.... Endnu en gang har min bedre halvdel været i gang med skuffejernet, på trods af tydelige instruksioner!!!


Mamelukærmer


Her er mamelukærmer. den vokser ikke super godt, den har pletter på nogle af bladende. Jeg vurderer stadig at det kan skyldes overvanding, da jeg var på Kreta.

Rester af en anden mamelukærme plante, der er ved at dø. Muligvis samme årsag som ovenstående plante.

Grønkålsplante


Der er stadig liv i min grønkålsplante. Jeg havde dog en forventning om, at planten voksede hurtigere, det kan måske skyldes overvandingen.



Ærteblomster


Efterhånden ved at være i god vækst.

Blomsterkarse



Her er 2 blomsterkarseplanter. Den ovenstående plante er ved at komme i blomst, da den har en gul blomsterknop. Jeg er spændt på, hvordan den ser ud, når den springer.

Solsikke


I eftermiddags kom jeg ud i haven til dette syn!!! Min sidste solsikke!!!! Det er simpelthen næsten ikke til at bære. Jeg havde glædet mig til at se den komme i blomst snarligt, desuden havde jeg planer om at jeg ville tørre blomsten og anvende den til eksamen. Jeg havde læst, at blomsten kunne tørres og solsikkekerner pilles ud, og dermed lukke denne plantes cirkulære økosystem (frø, plante, blomst osv). Men nej, sådan skulle det åbenbart ikke være. Jeg undrer mig over, hvad der er sket med planten, for i går stod den så flot. Et stykke af stænglen på 25-30 cm ser ud som om, at det er gnasket i stykker, da stænglen er helt flosset.

Cherrytomater/små blommetomater


Bladene på min tomatplante er lidt misfarvede. Planten har haft det hårdt under kraftige regnskyl, samt kraftige vindpust. Sommeren har ikke været så venlig overfald langstænglede planter, vinden har let taget fat i dem. Men her er tomater ved at komme frem. Når de gule blomster er afblomstrede vokser "frugten" frem. Jeg har bevidst fravalgt at nippe de små sideskud af, da jeg ønsker at planten vokser så naturligt som muligt uden menneskelig påvirkning. Normalt vil man nippe disse sideskud af for at fremme plantens produktion af tomater.

Snackpeber



Her er blomsterne afblomstrede og "frugten" er ved at vokse frem.

Chia


En af de planter jeg har været mest spændt på at se udviklingen. Den har det heller ikke super godt, dette kan både skyldes vandingen, de kraftige vinde, men den kunne også trænge til at komme i en ny potte.

Majs


Planten kunne godt trænge til en større potte, men jeg ejer pt ikke en ledig i den størrelse. Måske jeg skulle plante den ud i en af mine bede.

Galiamelon


Her er 2 galiamelonplanter. Der er god vækst i dem. De vokser langs jorden.

Her er den i blomst, det bliver spændende at følge, om der kommer meloner.

Ærteblomster






Antallet af planter begynder efterhånden at svinde ind. Der er en del uforudsigeligt, når der arbejdes med naturen. Undervejs foretages der refleksioner og der foretages valg undervejs, som har konsekvenser for slutproduktet. Det er både spændende, når det går i en interessant retning, men frustrerende når det absolut ikke går som ventet. Det mærkes tydeligt, da jeg finder min solsikkeplante gnasket i stykker, da jeg ville anvende den til et videre projekt. Dybt suk, måske jeg finder på noget andet...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold, Mariehøner afslutning

Plantehold-arbejde med planter i pædagogisk praksis

Naturmuseumsopgave, Randers Regnskov. Sommerfugle og æstetik