Frø og kerners former, størrelse, strukturer og farver

Styrke børns opmærksomhed på frø og kerners form, struktur og farver.


Jeg er i fuld gang med min planteholdsaktivitet, men i starten af forløbet var det egentlig min plan også at have fokus på frø og kerners forskelligheder, som børn kan kategorisere mht størrelse, form, struktur og farve. Den er også med til at øge genkendbarheden af de forskelligge frø og kerner. Mine frø og kerner er sat i jorden, men jeg vil udvælge nogle som jeg vil kigge nærmere på.
At sortere og klassificere (Edlev, 2015, s. 90) er en del af De styrkede læreplanstemaer Natur, udeliv og science. Jeg kan dog nævne flere punkter, der anvendes i denne aktivitet, eks. sanser, kommunikation og sprog, social udvikling (hvis der er andre end mig med i aktiviteten).

Kategori 1

De få vilde frø jer har fundet, har jeg sået, og kan derfor ikke kigge nærmere på dem. Vil forsøge at finde flere i løbet af sommeren, og kigge nærmere på dem,


Kategori 2:


Her er de forskellige frø/kerner inddelt efter størrelse.







Her er de kategoriseret i lyse nuancer og brunlige/rødlige nuancer.

Der er mange muligheder for at kategorisere de forskellige frø.

Kategori 3:





Min lille hjælper og jeg snakker om de forskellige frø.



Min lille hjælper og jeg har en dialog omkring de forskellige frøs form, størrelse, struktur og farve. Nedenstående er hendes ordvalg:
Blomsterkarse: Hård, ligner en valnød (Assimilation, her sammenligner hun med noget, der er genkendbart, som hun har lagret i skema i henhold til Piaget (Hammerlin & Larsen, 2012, s. 91).

Ærteblomst: Glat, ligner en pøller (:-D) og sort. Hun griner meget af at vi har noget, der ligner en pøller på bordet.

Mamelukærmer: Ligner et tusindben og lille (det ligner faktisk et lille sammenkrøllet hvirvelløs dyr med riller på ryggen).

Solsikke: Har striber, nogle er helt sorte og aflange.


Kan størrelse af plante være med til at styre, hvor stor den voksne plante bliver?!




















Litteraturliste:

Hammerlin, Y & Larsen E. (2004). Psykologi. I: Menneskesyn i teorier om mennesket.  (82-102) Forlaget Klim.

Edlev, Lasse Thomas (2015). I Natur og miljø i pædagogisk arbejde. (s. 12-107). Munksgaard.


















































Kommentarer

  1. Hejsa - super med kobling til systematisering og kategorisering - som jo også er en del af matematisk opmærksomhed. Måske kan du have glæde af denne: Lindhart, B. og Andersen, M.W. (2015) Pædagogers arbejde med matematisk opmærksomhed i dagtilbud. I Kornerup, I. og Næsby, T. (red) Kvalitet i dagtilbud Frederikshavn. DAFOLO (vi har lagt den under indscannede tekster). Hvis du får lyst til at fordybe dig yderligere i frøene, vil form og overflade sige nogen om hvordan frøet spredes... via vind, dyr eller...?
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefaling af teksten omkring matematisk opmærksomhed, den er rigtig god. :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Afslutning på miniprojekt sommerfugle i hækken

Dyrehold, Mariehøner afslutning

Biotop B-4, skvalderkålspesto